1 Востаннє редагувалося HetmanNet (01.05.2015 16:56:12)

Тема: Про АСУТП

Продовження того, що почали обговорювати в цій темі.

В ній ми зупинилися на питаннях:

1) Проблеми освіти
2) Кібербезпека в АСУТП
3) АСУТП в харчовій промисловості

2

Re: Про АСУТП

Щодо проблем освіти в АСУТП - всі її бачать, але мають різні варіанти вирішення.
Я колись почав писати цикл статей з цього приводу, який зараз не вдається закінчити, так як пріоритети трохи змінилися, та й звортного звязку особливого не було. Друга частина статті (Способи лікування) коротко викладені в http://www.slideshare.net/pupenasan/2015-45809467
Короткий зміст. В загальному, всі чекають чогось від держави. Причому викладачі чекають зарплат, деякі ще від АСУТПшної спільноти допомоги (рецензування посібникв, сучасні плани, підвищення кваліфікації...), а споживачи студентів і посібників (а також інших артефактів ВУЗів) чекають від ВУЗів якісної освіти. Так і один на одного кивають. В такому державному бардаку допомога може бути тільки взаємна. Є конкретні пропозиції, які якраз в слайдах і викладені.

Подякували: 0xDADA11C71

3

Re: Про АСУТП

Щодо кібербезпеки в АСУТП - не знаю, чому саме на ній Ви акцентували увагу. В слайдах - це був просто приклад загальної безграмотності АСУТПшної спільноти. Звичайно, це не саме головне питання, але і не саме другорядне. Тема нова, в Україні на скільки я знаю особливої популярності поки не набула, так як гром не грянув. Але тема піднімається, і більш за все, я нею теж буду займатися.

4

Re: Про АСУТП

Щодо АСУТП в харчовій промисловості, вважаю, що автоматизація тут не гірше ніж в інших в Україні. Це пов'язано з тим, що їсти треба при будь-яких обставинах. Багато готових ліній завозних. Це тому, що замовник не хоче окремо купляти залізо, електрику і автоматику.

5 Востаннє редагувалося HetmanNet (01.05.2015 17:51:48)

Re: Про АСУТП

pupena_san написав:

Щодо АСУТП в харчовій промисловості, вважаю, що автоматизація тут не гірше ніж в інших в Україні. Це пов'язано з тим, що їсти треба при будь-яких обставинах. Багато готових ліній завозних. Це тому, що замовник не хоче окремо купляти залізо, електрику і автоматику.

Останнім часом кількість купівель завозних ліній падає, бо вони для нас трохи дорогуваті. Тому починають купувати наші українські, які повне *****. Ну а чого самі вже знаєте.
Іноді задумуюся зайнятися АСУТП, бо реально бісять ламери які називають себе професіоналами. Починаю оновлювати інфу в голові по АСУТП, заспокоююся, потім часу немає, забувається що збирався з ними боротися.

6

Re: Про АСУТП

HetmanNet написав:

Іноді задумуюся зайнятися АСУТП, бо реально бісять ламери які називають себе професіоналами.

Оскільки в АСУТП гроші не ті, найкращі йдуть в IT. Тим не менше, як я вже казав, є й хороші інтегратори.

7

Re: Про АСУТП

Та в ІТ легше розвиватися, а в АСУТП важче.

8

Re: Про АСУТП

HetmanNet написав:

Та в ІТ легше розвиватися, а в АСУТП важче.

Згоден.
Від хорошого АСУТПШного програмера до комп'ютерного програмера перейти не так вже важко. У мене багато знайомих так і зробили. 
Багато знань та навиків вже є. Однак враховуючи широту необхідних знань в АСУТП, середня зарплата повинна би була бути як мінімум на тому ж рівні, а якщо врахувати постійні відрядження і стреси від пусконаладки, відповідальність і т.д. то й більші. Однак ринок АСУТП дуже малий, порівняно з IT. Хоч я розумію, що і в IT програмери різні (по спеціалізації). 
Візьмемо наприклад програму курсу промислові мережі на с.7-с.9. Це тільки одна дисципліна, не сама, звичайно, потрібна.
От, наприклад, варіант загального переліку дисциплін. Мультидисциплінарність аж фонтаном б'є. Звісно програмування ПЛК з точки зору комп. програмерів - це якесь більше конфігурування ніж програмування. Однак є ще SCADA/HMI, де без програмування часто не обходишся, а воно  як мінімум йде на скриптових мовах типу VBS, VBA, JS, або якихось своїх. Так, скажете ви, це не камільфо. Однак тут з'являються задачі з базами даних (конфігурування, запис, читання, різні вибірки), обробка для формування звітів, тут ще і html зявляється, розвертування ВЕБ-серверів для доступу через Інтернет до СКАДА, задачі дистанційного керування, ще й кіберзахист сюди клиниться.
Згадав прикол в цю тему

Мій рецепт розвитку вітчизняного АСУТП - підвищувати загаьний рівень спеціалістів (просвіта) і вихід на міжнародний рівень. Тоді наша системна інтеграція зможе конкурувати з європейською, а отже збільшеться приплив фінансів, а отже і зарплата АСУТПшників. Ну і викладачі теж щось будуть мати з цього.

Це задача максимуму.
Зараз дуже повільно йде консолідація АСТУПшної спільноти, зокрема силами АППАУ, та й іншими організаціями спільноти. Я з свого боку, теж намагаюся затягнути викладачів та студентів в цей процес. Хоч зсув дуже слабий, але він таки є. Маю надію, що в майбутньому до процесу залучиться більше людей.

Блін, ото буковок написав. :)

Подякували: 0xDADA11C71

9

Re: Про АСУТП

Програмування там не важке. Справа в тому, щоб воно таким було треба його вивчати. Тому як на мене добре було би щоб в університеті з першого до останнього курсу вивчали С. Саме його а не С++, бо ті знання що принесе доволі непогано допоможуть в проектуванні та написанні програм до ПЛК. Також не завадить SQL, XML, JSON і т.п. постійно використовувати разом з С в практиці. Вчитися не в MathСAD розрахунки вести, а на С дряпати програми для них. Асемблер нікому не завадив, але краще якщо він буде для PIC та AVR, бо це знадобиться точно і куди ближче до IL.

Щодо переліку дисциплін, то вже по назвах чую що в деяких вчать не того що очікую чи не в тому об'ємі. Ніколи не розумів навіщо те що можна назвати як одну дисципліну ділити на кілька. Особливо хочу відзначити "ОП. Технологія об'єктно-орієнтованого програмування" яке в АСУТП до одного місця, бо на практиці треба процедурне програмування для АСУТП. Або ви щось називаєте не зовсім правильно.

Подякували: Chemist-i, 0xDADA11C72

10 Востаннє редагувалося pupena_san (01.05.2015 22:27:20)

Re: Про АСУТП

HetmanNet написав:

Програмування там не важке. Справа в тому, щоб воно таким було треба його вивчати. Тому як на мене добре було би щоб в університеті з першого до останнього курсу вивчали С. Саме його а не С++, бо ті знання що принесе доволі непогано допоможуть в проектуванні та написанні програм до ПЛК. Також не завадить SQL, XML, JSON і т.п. постійно використовувати разом з С в практиці. Вчитися не в MathСAD розрахунки вести, а на С дряпати програми для них. Асемблер нікому не завадив, але краще якщо він буде для PIC та AVR, бо це знадобиться точно і куди ближче до IL.

  Я теж за С, але нажаль читати це нікому. Щодо Асемблера - у нас його дають в дисципліні "Мікропроцесорна техніка", якраз на мікроконтролерах. Маткад здається в нас взагалі не дають, а от Матлаб - так. Але для АСУТПшника, Матлаб - це вже продукт, на якому він повинен тренуватися як на кроликах. Так що, якраз Матлаб, як мінімум Сімулінк потрібен. Хоча треба хоч раз в житті написати свій ПІД-регулятор. Коли я вчився, ми писали його на бейсіку. По великому рахунку не так принципово на чому, але ти тільки тоді відчуваєш його внутрішню структуру, і всі проблеми антинасичення і т.д. А IL - це практично мертва мова і тримається вона тільки зарахунок обмеження в інших МЕКовських мовах у певних брендах (тих же Сіматіках). Нормальний ST - достатня текстова мова. Дехто хоче ще С в ПЛК, однак це питання спірне, і вже не один спис був зламаний щодо цього.

HetmanNet написав:

Щодо переліку дисциплін, то вже по назвах чую що в деяких вчать не того що очікую чи не в тому об'ємі. Ніколи не розумів навіщо те що можна назвати як одну дисципліну ділити на кілька. Особливо хочу відзначити "ОП. Технологія об'єктно-орієнтованого програмування" яке в АСУТП до одного місця, бо на практиці треба процедурне програмування для АСУТП. Або ви щось називаєте не зовсім правильно.

Це тільки варіант переліку. Це було зроблено для того, щоб АСУТПшна спільнота почала коригувати. Але результат Ви бачите - спільнота мовчить. Ви практично перший, хто висказався щодо набору. Причому питання піднімалося в багатьох місцях. По великому рахунку люди варяться у власному соці і мало хочуть знати а що там у сусіда, а ще більше робити свої внески в загальний котел. Так і створюються власні велосипеди.
Щодо ОП - тут з вами не згоден. Більшість тих же СКАДА в своїх скриптових мовах все більше надають обєктний АПІ до свого ядра або інших складових. По цій же причині, добре би дати ще VBA (його дже багато в різних СКАДАх) та JS (можна б було разом з hrml5+...). Однак без особливого заглиблення, для легкого старту.
А взагалі голі назви дисципліни особливо ні про що не кажуть. Треба розробляти комплекс робочих програм дисциплін і це дуже велика робота. Так як всі дисципліни повинні складати загальну систему підготовки. Тому я хочу зібрати декілька однодумців і рухатися в цьому напрямку. Цим і займаюсь.
Сам спеціалізуюсь на ПЛК, СКАДА, пром. мережах. Все потянути не можу, тому шукаю далі.

Подякували: 0xDADA11C71

11 Востаннє редагувалося HetmanNet (01.05.2015 23:15:58)

Re: Про АСУТП

Ну MatLab треба :) Без нього важко. Хоча здивований, що не юзаєте також MathCAD.
Те що IL вмирає погано. Бо саме за нього продукцію Siemens люблю. Правда мої творіння на ньому не всім по зубах, тому при спробі їх правити доводиться довго підбирати того хто посилить.
Щодо С то він зручніше нід Pascal-е подібний ST.
Скажу з досвіду, процедурного вистачить з головою. ООП то зайве у цій галузі. Ніхто з тих хто працює у ній не створюватиме кардинально нові HMI, а щось додряпати для того щоб з чимось з'єднати процедурного вистачить, а знання що отримає по ньому добре знадобляться при написані для ПЛК і решти програм.
Краще додайте дисципліну де ви вчитиметеся виводити ПІД-регулятори та перетворювати неперервні в цифрові та реалізовувати це на С, "ТАК. Теорія автоматичного керування" то чудово, але в ньому ти вчися лиш як вивести, а не як описати з точки зору фізики процес, знайти інфу про процеси, як змоделювати його в MatLab, потім знайти параметри за якими краще зробити зворотній зв'язок, вивести непереривний ПІД регулятор, перетворити в цифрову форму, ввести правильно обмеження, і т.д. Одним словом вчитимете мислити, а не просто повторювати те що є в книжці. Тобто вам треба окрім ТАК ще кілька предметів:
1. Моделювання фізичних процесів. Тобто спочатку як побудувати математичну модель процесу, як знайти параметри за якими утворити зворотні зв'язки, як вивести непереривні ПІД-регулятори для них. Тобто вчити шукати потрібну інфу про фізичні процеси, та правильно перетворювати в математичні моделі.
2. ЦСК. Цифрові системи керування. Це те що вам треба, предмет де навчити як правильно перевести ПІД-регулятор в цифрову форму, ввести обмеження, досягти певної точності, як перевести у програму. Це навчить як теорію в практику перетворити, та дасть знання чому результат не зовсім той що очікували і як добитися потрібного. Бо часто незнання цього змшує молодих фахівців розчаруватися в потрібності ТАУ і відповідно з ПІД вони перестають дружити на все життя.
Щодо "ЛМІ. Людино-машинні інтерфейси" то тут сумніваюся що навчаєте того як правильно скомпонувати меню сенсорної панелі, як обрати інформацію, як її скомпонувати так щоб оператору було зручно і зрозуміло, і т.д. Тому зверніть увагу на це. Тут трохи не завадить психології та логіки.
Щодо "ПЛК. Контролери та їх програмне забезпечення" то тут приділіть увагу необхідності опрацювання аварійних режимів, та тому як це зробити. Бо в ПЛК є механізми, а також не завадить деякі елементи опрацювання закласти в основному алгоритмі.
В "ОПР. Охорона праці в галузі" не завадить навчити принципу "Людина це найтупіша істота на планеті, тому ніколи не розраховуй на її розум", це дуже допомога при проектування системи безпеки, інтерфейсу оператора, відлагодження, і т.д. Тобто трохи психології та логіки.
В "ТЗА. Технічні засоби автоматизації " було би добре вчити користуватися каталогами різних виробників обладнання, бо зустрічаю людей які досі не навчилися в повній мірі правильно і стратегічно правильно обирати обладнання.
Ось цікаво, що ви так зашифрували в "ПТК. Програмно-технічні комплекси." ?
А "ПР. Комп'ютерні технології та програмування" можна одразу розділити на дві частини: "ІТ" та "Програмування". Та додати третю "Алгоритми".
А "ПРЦ. Типові процеси та апарати" перетворіть в "Типові та нетипові процеси", як раз в неї можна буде впхнути пункт 1.

Подякували: 0xDADA11C71

12

Re: Про АСУТП

Цікаво почитати про АСУ ТП, я вже думав що напевно веду лідерство по віку на форумі, але й вагомо звучить що тут є

П.С. Доречі, я доцент Нац. університету харчових технологій. Так що, автоматизація обєктів харчової промисловості наш профіль.

та й поважаю думку пана HetmanNet, відчувається що багато мали справу за даною темою.

Я вказував вище користуюсь засобами АСУ ТП.
З  приводу теми "проблем освіти", то здається потрібно брати набагато вище до проблем держави та суспільства, тому як в мене, склалось на жаль негативне враження щодо чесного, неупередженого вирішення наявних питань в любій сфері діяльності, включаючи освіту, виробництво і т.п.
Я розумію що Вам справді хотілось би хороших технологічних розробок, але міністерства та керівні посади чи навіть відповідні "люди" більше зацікавлені що вони з того будуть мати?... І ця величина напевно ж в сотнях тисячах грошових одиниць вимірюється,... "відкати" та інші схеми. Такі схеми "прошиті" в нашій структурі держави і ставленні наших людей до вирішення таких питань. І я тому свідок, скільки систем стоїть непотрібних чи навпаки стоїть потрібних не доукомплектованих, тому як немає фінансування... а куди ж дивляться відповідні органи, дуже, дуже, дуже все запущено.


HetmanNet написав:


Іноді задумуюся зайнятися АСУТП, бо реально бісять ламери які називають себе професіоналами. Починаю оновлювати інфу в голові по АСУТП, заспокоююся, потім часу немає, забувається що збирався з ними боротися.

Ось тут хотів би запитати, скільки буде коштувати ліцензія від держави і всі супутні витрати (щось на зразок налогової, бухгалтерії, соціальних виплат :) ) на утримання власної контори що буде займатись АСУ ТП ???
Я навскидку скажу напевно розвернути власну задумку напевно ж буде від 500 000 грн , я так собі розумію і приміщення потрібне буде, а це значить панове пожарні інспектори ще... 
якщо держава не зацікавлена в цьому, то особисті потуги окремих людей нерахуються що зможуть вирішити питання на краще

13

Re: Про АСУТП

Можливо в цій ситуації людина може особисто розвиватись і продавати свої знання, як спеціаліста у відповідній сфері - звісно враховуючи особисті моральні принципи.
Можливо, щось на зразок сформувати групу зацікавлених людей, створити відповідно до своєї сфери діяльності проект, реалізувати його, а винагороду вкласти в розвиток "правильної" освіти, але ж тут теж дуже багацько невирішених питань.... :) тому як все що повязане з грошовими операціями - то є вже справа налогової :) - а ми чесно ж живем, чи кожен з нас піде до налогової і скаже я ось тут проект реалізував отримав кувернадцять тищ долларів, хочу виплатити державі її частину :) :) :) - no coment

14

Re: Про АСУТП

Анатолію, Ви дійсно заціпили, так сказати, коріння.
Нинішнє керівництво МОН вважає, що проблема вирішується на рівні реформ, а вони в головах. Тотальна корупція всюди, і люди чомусь не готові від неї відмовитися :( Не тільки на рівні тих що беруть, але й тих що дають. Мало того, ті що бреуть, являються тими що дають, і у цьому випадку вони автоматично стають на місце "жертви корупції". А коли їм кажуть, "так ти сам такий", вони ... "так це ж хіба хабарництво"? Освіта в цьому нічим не відрізняється від усіх інших сфер. Однак не всі освтяни такі, хоч більшість вважає інакше. Мало того, коли ти працюєш в сфері освіти і не користуєшся своїм положенням, тебе яко кажучи не розуміють. Типу "ненормальний". Вот так і працюємо.
Щодо офіційності і зацікавлення держави - свою думку я вже висказав, держава на сьогоднішній день це негативне збурення, яке треба враховувати. Необхідно викручуватися в конкретній систуації. Але я не зрозумів про чиї проблеми Ви писали, освітян чи виробництво? Щодо інтеграторів - якось вони працюють. Не обовязково створювати свою власну контору, можна йти в субпідряд як фізична особа, навіть офційно. Мало того, багато фірм так і працюють, їх робітники являються сбчиками зі своїми приватними підприємствами. Але це інша тема.

Можливо, щось на зразок сформувати групу зацікавлених людей, створити відповідно до своєї сфери діяльності проект, реалізувати його, а винагороду вкласти в розвиток "правильної" освіти, але ж тут теж дуже багацько невирішених питань

Я не очікую внесення якихось грантів в освіту. Як тільки з'являються гранти, а вони можуть з'явитися тільки через державну струкутуру, виникають "доярки". Тому я за короткочасні взаємовигідні проекти між освітянами та інтеграторами/вендорами/виробництвом. Так, наприклад, одна з форм співпраці - курси підвищенн кваліфікації. Я, наприклад, викладаю на таких курсах (сертифікований центр Шнейдер Електрик - "Модікон-Київ"). Так, це конкретна техніка від конкретних брендів. Однак, оплатити підприємтсву навчання (а саме вони платять) для швидкого вирішення поставленої задачі своїми силами  дешевше ніж відмовитися від поекту з причини "ненашо-брендового обладнання" (для інтеграторів) або наняти сторонню організацію (для великих виробників - кінцевих замовників). Так саме можна відкривати курси по загальним АСУТПшним дисциплінам, навіть по тому ж ТАУ, якщо його давати в контексті "заземленності", наприклад з реалізацією на певній платформі.

Подякували: Анатолій1

15

Re: Про АСУТП

HetmanNet написав:

Те що IL вмирає погано. Бо саме за нього продукцію Siemens люблю. Правда мої творіння на ньому не всім по зубах, тому при спробі їх правити доводиться довго підбирати того хто посилить.
Щодо С то він зручніше нід Pascal-е подібний ST.

Тут можна спорити, але це зовсім інша тема.

HetmanNet написав:

Скажу з досвіду, процедурного вистачить з головою. ООП то зайве у цій галузі. Ніхто з тих хто працює у ній не створюватиме кардинально нові HMI, а щось додряпати для того щоб з чимось з'єднати процедурного вистачить, а знання що отримає по ньому добре знадобляться при написані для ПЛК і решти програм.

Можливо окрему дисципліну дійсно не варто вводити, але основи треба дати в контексті якоїсь мови, навіть того ж VBA. Доречі ООП вже є навіть в CodeSys, хоча я не бачу в цьому ніяких вигод. 

HetmanNet написав:

Краще додайте дисципліну де ви вчитиметеся виводити ПІД-регулятори та перетворювати неперервні в цифрові та реалізовувати це на С, "ТАК. Теорія автоматичного керування" то чудово, але в ньому ти вчися лиш як вивести, а не як описати з точки зору фізики процес, знайти інфу про процеси, як змоделювати його в MatLab, потім знайти параметри за якими краще зробити зворотній зв'язок, вивести непереривний ПІД регулятор, перетворити в цифрову форму, ввести правильно обмеження, і т.д. Одним словом вчитимете мислити, а не просто повторювати те що є в книжці. Тобто вам треба окрім ТАК ще кілька предметів:

  Це я називаю "приземлення" теорії. Доечі в ТАК читаються і цифрові реалізації, але на формулах.

HetmanNet написав:

1. Моделювання фізичних процесів. Тобто спочатку як побудувати математичну модель процесу, як знайти параметри за якими утворити зворотні зв'язки, як вивести непереривні ПІД-регулятори для них. Тобто вчити шукати потрібну інфу про фізичні процеси, та правильно перетворювати в математичні моделі.

Є така дисципліна, це "Ідентифікація та моделювання об'єктів автоматизації"

HetmanNet написав:

2. ЦСК. Цифрові системи керування. Це те що вам треба, предмет де навчити як правильно перевести ПІД-регулятор в цифрову форму, ввести обмеження, досягти певної точності, як перевести у програму. Це навчить як теорію в практику перетворити, та дасть знання чому результат не зовсім той що очікували і як добитися потрібного. Бо часто незнання цього змшує молодих фахівців розчаруватися в потрібності ТАУ і відповідно з ПІД вони перестають дружити на все життя.

Так, ця штука потрібна. Впевнений, що в певних ВУЗах її дають, але під різними назвами пердметів. Нам, як я вже казав, колись теж давали. Можливо є сенс їх давати десь на рівні читання мікропроцесорної техніки, наприклад на тих же АВР або навіть на Ардуїнах. Загадав (офтоп), у нас студенти недавно 3-Д принтера зібрали на базі Ардуїнів.

HetmanNet написав:

Щодо "ЛМІ. Людино-машинні інтерфейси" то тут сумніваюся що навчаєте того як правильно скомпонувати меню сенсорної панелі, як обрати інформацію, як її скомпонувати так щоб оператору було зручно і зрозуміло, і т.д. Тому зверніть увагу на це. Тут трохи не завадить психології та логіки.

Це тема доречі дуже важка. Але скоро вона буде легшою, так як на виході стандарт на HMI, можна буде спокійно без спорів спиратися на цей стандарт.
В тему, може комусь цікавло буде HP HMI вебінар PAS озвучено українською мовою

HetmanNet написав:

Щодо "ПЛК. Контролери та їх програмне забезпечення" то тут приділіть увагу необхідності опрацювання аварійних режимів, та тому як це зробити. Бо в ПЛК є механізми, а також не завадить деякі елементи опрацювання закласти в основному алгоритмі.

Тут все дуже залежить від платформи. Але я, наприклад, в своїй частині, даю приклад обробки машини станів Алармів. Тим не менше, велкиа частина робиться на рівні SCADA/HMI. Тут ціпляється тема "функціональна безпека" (safety), для якої треба теж окрему дисципліну. 

HetmanNet написав:

В "ОПР. Охорона праці в галузі" не завадить навчити принципу "Людина це найтупіша істота на планеті, тому ніколи не розраховуй на її розум", це дуже допомога при проектування системи безпеки, інтерфейсу оператора, відлагодження, і т.д. Тобто трохи психології та логіки.

Це трохи не те. Те що Ви сказали відноситься до safety, а тут читається правила охорони праці. Доречі, ця дисципліна читається не нашій кафедрі, тому що це не наш профіль, хоч і трохи "забарвлена". 

HetmanNet написав:

В "ТЗА. Технічні засоби автоматизації " було би добре вчити користуватися каталогами різних виробників обладнання, бо зустрічаю людей які досі не навчилися в повній мірі правильно і стратегічно правильно обирати обладнання.

Згоден. Наче цьому і учать. Однак учаться тільки ті, хто хочуть. 


HetmanNet написав:

Ось цікаво, що ви так зашифрували в "ПТК. Програмно-технічні комплекси." ?
А "ПР. Комп'ютерні технології та програмування" можна одразу розділити на дві частини: "ІТ" та "Програмування". Та додати третю "Алгоритми".
А "ПРЦ. Типові процеси та апарати" перетворіть в "Типові та нетипові процеси", як раз в неї можна буде впхнути пункт 1.

"ПТК" - він дуже різний в усіх ВУЗах. Це історично-склавшася назва. Комп'ютерні технології та програмування читаються ще на перших курсах. Цей фундамент взагалі треба змінювати. Тут багато чого треба змінювати. Якраз С міг біти якраз там. Згоден, що треба давати "Алгоритми", а то всі створюють свої велосипеди (і я в тому числі). А що Ви плануєте давати в "ІТ"?
На рахунок "Типові процеси та апарати", там дають приницпи роботи технологічних процесів та апаратів, зокрема в конкретній галузі промисловості. Ну, наприклад, щоб студент розумів, що таке конкретний сепаратор, або шнек, або ректифікаійна колона і що там відбувається. По мінімуму формул, по максимуму розуміння.

16 Востаннє редагувалося HetmanNet (02.05.2015 10:55:29)

Re: Про АСУТП

pupena_san написав:

Якраз С міг біти якраз там. Згоден, що треба давати "Алгоритми", а то всі створюють свої велосипеди (і я в тому числі). А що Ви плануєте давати в "ІТ"?

SQL, JSON, HTML, CSS, та різні інші стандарти розмітки,та збереження даних, БД, те як ними користуватися і т.д. Також тут повідав би про комп'ютерні мережі, стандарти, як проектувати, як збалансувати, безпеку, також повідав про маршрутизатори, програмовані свічі, та роботу хабів. Можна тут, а можна окремою темою Linux, те як на RedHat-like правильно налаштувати шлюз, підняти ту чи іншу БД, робити бекап, підняти FTP, HTTP, розказати чому SMB немає бути в мережі де ПЛК перебувають, і т.д.

17

Re: Про АСУТП

pupena_san написав:
HetmanNet написав:

В "ОПР. Охорона праці в галузі" не завадить навчити принципу "Людина це найтупіша істота на планеті, тому ніколи не розраховуй на її розум", це дуже допомога при проектування системи безпеки, інтерфейсу оператора, відлагодження, і т.д. Тобто трохи психології та логіки.

Це трохи не те. Те що Ви сказали відноситься до safety, а тут читається правила охорони праці. Доречі, ця дисципліна читається не нашій кафедрі, тому що це не наш профіль, хоч і трохи "забарвлена".

Справа в тому що всі навчають охоронні праці, але ніхто не навчає як реалізувати ті чи інші заходи безпеки, як їх самому вигадати. Частково це стосується і HMI тому згадав його, але дуже мало, фактично кількома десятками правил. В більшій мірі це вміння вигадати як захиститися від ідіота, та як правильно зупинити обладнання коли він все таки кудись потрапить. Часто забувають про них, розраховуючи на розум якого немає, в результаті з'являються жертви. Часто вчать що обладнання треба просто вимкнути, але не вчать задавати питання оператору при наступному ввімкненні в якому режимі має працювати, або забувають що після аварійного режиму зупинки оператором самодіагностику треба проводити після дозволу оператора а не до. А найцікавіше забувають передбачити режим ручного керування всім чим тільки можна для певного обладнання, де цей режим допоможе без проблем травмованого відділити від обладнання.

18

Re: Про АСУТП

HetmanNet написав:

SQL, JSON, HTML, CSS, та різні інші стандарти розмітки,та збереження даних, БД, те як ними користуватися і т.д. Також тут повідав би про комп'ютерні мережі, стандарти, як проектувати, як збалансувати, безпеку, також повідав про маршрутизатори, програмовані свічі, та роботу хабів. Можна тут, а можна окремою темою Linux, те як на RedHat-like правильно налаштувати шлюз, підняти ту чи іншу БД, робити бекап, підняти FTP, HTTP, розказати чому SMB немає бути в мережі де ПЛК перебувають, і т.д.

Дуже багато як для однієї дисципліни.
БД, як на мене, повинні бути окремою дисципліною. Справа в тому, що БД є однією з складових СКАДА і :
- треба розуміти загальні поняття про принаймні структуру реляційних БД
- треба знтаи про особливості адміністрування
- треба розглянути загальні відкриті технологіїї доступу до БД (в контексті автоматчика)
- попрактикуватися з мовою SQL, щоб наприклад зробити от таку лабу
JSON, HTML, CSS та плюс до всього JS повинно бути в іншій дисципліні, типу ВЕБ-розробка. Сюди би включити основи функціонування ВЕБ-сервісів. Про http пару слів сказати. Навіть без лабораторок, щоб просто загальне уявлення було.
Компютрені мережі теж повинні бути окремо. Колись у нас так було. Але рівень знань у студіків був дуже низький, тому все одно приходилося "нагадувати". А зараз взагалі вирішив закрити і цю діру хоч трохи.
Тому зараз, частина з наведеного матеріалу просто перенеслось в дисципліну "Промислові мережі та інтеграційні технології"

19

Re: Про АСУТП

pupena_san написав:
HetmanNet написав:

SQL, JSON, HTML, CSS, та різні інші стандарти розмітки,та збереження даних, БД, те як ними користуватися і т.д. Також тут повідав би про комп'ютерні мережі, стандарти, як проектувати, як збалансувати, безпеку, також повідав про маршрутизатори, програмовані свічі, та роботу хабів. Можна тут, а можна окремою темою Linux, те як на RedHat-like правильно налаштувати шлюз, підняти ту чи іншу БД, робити бекап, підняти FTP, HTTP, розказати чому SMB немає бути в мережі де ПЛК перебувають, і т.д.

Дуже багато як для однієї дисципліни.
БД, як на мене, повинні бути окремою дисципліною. Справа в тому, що БД є однією з складових СКАДА і :
- треба розуміти загальні поняття про принаймні структуру реляційних БД
- треба знтаи про особливості адміністрування
- треба розглянути загальні відкриті технологіїї доступу до БД (в контексті автоматчика)
- попрактикуватися з мовою SQL, щоб наприклад зробити от таку лабу
JSON, HTML, CSS та плюс до всього JS повинно бути в іншій дисципліні, типу ВЕБ-розробка. Сюди би включити основи функціонування ВЕБ-сервісів. Про http пару слів сказати. Навіть без лабораторок, щоб просто загальне уявлення було.
Компютрені мережі теж повинні бути окремо. Колись у нас так було. Але рівень знань у студіків був дуже низький, тому все одно приходилося "нагадувати". А зараз взагалі вирішив закрити і цю діру хоч трохи.
Тому зараз, частина з наведеного матеріалу просто перенеслось в дисципліну "Промислові мережі та інтеграційні технології"

Ось і з'явилися дисципліни:
1) Бази даних
2) Веб-технології
3) UNIX-системи
4) Адміністрування Windows
5) Комп'ютерні мережі
6) ІТ стандарти
Для магістрів можна додати
1) Програмування на Python (гарна штука для написання програм з обробки великих об'ємів даних)
2) Методи збереження і обробки даних
3) Посилений курс UNIX-систем

20

Re: Про АСУТП

робіть не робіть а все буде через одне місце, як людина яка звязана з переробкою тваринної продукції, краще купити в Європі все і не мучити мозги. Довго писати чого.