1

Тема: Як стати ментором?

На цьому форумі неодноразово з'являлись повідомлення тих, хто хоче ввійти в ІТ і шукає для цього ментора. Не можу сказати, що я справді ввійшов у цю спільноту (скоріш, обертаюсь на її околицях), але дещо я таки знаю, і міг би поділитися своїми знаннями з тими, хто не має й цього. Однак, свій попередній досвід менторства я оцінюю як переважно негативний (реального результату я практично не побачив, тому, якщо з часом мій екс-студент чогось досягне в цьому напрямку, це точно не моя заслуга). Все складно: організувати навчання так, щоб зробити достатньо інтенсивним та ефективним (але при цьому не демотивувати студента надто складними задачами), пояснити базові концепції так, щоб вони відклались у пам'яті, та й просто передати знання з одної голови в іншу...

Отже, що насправді потрібно повноцінному ментору, щоб від його менторства справді була якась користь?
Взагалі, що повинен робити ментор (а чого не повинен)?

2

Re: Як стати ментором?

Зрозумів, ментор -це наче вчітель. В мене немае свого досвіду навчання когось наукам або чогось подібного. Але є закономірність, якщо сам щось добре вмієш, любиш, розумієш, то тоді легко навчиш цьому і іншого, будь це уміння грати у футбол, мистецтво айкидо або плавання. Це майже завжди так. Ну і друг, якого вчиш, повинен хотіти цього, з цікавістю відноситися. Це загалом банальності. Я постарався згадати свої досліди. Наприклад молодшого на п'ять років брата, що не дуже хоче хоч що, я і не міг нічому ніколи навчити. Друзів навіть старших міг. Інколи ще повагу отримував. Або частіше якби зміцнення дружби.

Подякували: P.Y.1

3

Re: Як стати ментором?

Ну що, все просто,

  • По перше: мати авторитет;
    (коли Ви зразу заявляєте, що "я щось знаю, але обертаюсь на околицях" і "якщо мій студент чогось там досягне то не моя заслуга", довіра падає та і студент думаю, нащо мені такий викладач).

  • По друге, в якій темі ви спец бажано зразу оголосити, щоб потенційні студенти могли знайти.

  • По третє - не бути роздолбаєм, якщо вже є якийсь навчальний процес має бути який графік та періодичність.

  • По четверте, Оголосити зразу і стисло, що студент від Вас отримає, і що Вам треба від цього, яка Ваша особиста мотивація вчити за дарма. Щоб зразу було зрозуміло обом сторонам для чого вони "зібрались".

Ліричний відступ. Я думаю Вам теж не буде приємно навчати людину, яка прийшла з мотивацією - мамка заставила, але воно мені нах не треба. Або всі стають айтішниками і я прийшов, але воно мені знов ж таки нафіг не треба.

Якщо ще щось згадаю - допишу
To be continued...

4

Re: Як стати ментором?

Однак, свій попередній досвід менторства я оцінюю як переважно негативний

Висновки були зроблені?

Все складно: організувати навчання так, щоб зробити достатньо інтенсивним та ефективним

Я це бачу трохи інакше: ви не лектор, ви обговорюєте з піддослідним те, що він дізнався і підштовхуєте до нових ідей. Складні завдання не демотивують, а мотивують, якщо наголосити, що завдання досить складне і що не буде нічого страшного, якщо він не справиться. Це все на основі одиничного досвіду, причому з достатньо розумним студентом, якщо що.

Подякували: P.Y., leofun012

5

Re: Як стати ментором?

(коли Ви зразу заявляєте, що "я щось знаю, але обертаюсь на околицях" і "якщо мій студент чогось там досягне то не моя заслуга", довіра падає та і студент думаю, нащо мені такий викладач)

Якщо я стверджуватиму, що зі своїх 36 років 40 я пропрацював в ІТ і за цей час паралельно встиг підготувати сотню-другу провідних спеціалістів, це теж не додасть мені авторитету. Поки що не можу похвалитися серйозними досягненнями в цьому напрямку (бо інакше для чого мені ваші поради?), а тому подаю ситуацію як вона є.

Питання: звідки брати авторитет, коли приводу для нього початково нема (не брехати ж?)?

Я думаю Вам теж не буде приємно навчати людину, яка прийшла з мотивацією - мамка заставила, але воно мені нах не треба. Або всі стають айтішниками і я прийшов, але воно мені знов ж таки нафіг не треба.

Чому ж, якщо знайти підхід, це навіть цікавіше, ніж навчати когось, хто й без моєї допомоги впорається не гірше.

Подякували: leofun011

6

Re: Як стати ментором?

Складні завдання не демотивують, а мотивують, якщо наголосити, що завдання досить складне і що не буде нічого страшного, якщо він не справиться.

Завдання, з якими не впорався — завжди демотивують, бо підривають віру людини в здатність це осягнути.
Але добре, уявімо, студент не зміг виконати завдання — що далі? Спробувати дати простіше завдання? Дати додатковий час? Показати готовий розв'язок і йти далі?

7

Re: Як стати ментором?

P.Y. написав:

Складні завдання не демотивують, а мотивують, якщо наголосити, що завдання досить складне і що не буде нічого страшного, якщо він не справиться.

Завдання, з якими не впорався — завжди демотивують, бо підривають віру людини в здатність це осягнути.
Але добре, уявімо, студент не зміг виконати завдання — що далі? Спробувати дати простіше завдання? Дати додатковий час? Показати готовий розв'язок і йти далі?

Тонко натякати на шлях вирішення?

8

Re: Як стати ментором?

яка Ваша особиста мотивація

В першу чергу, бажання бути для когось корисним і заробити таким чином собі авторитет. Такий собі альтернативний спосіб «ввійти в ІТ». Крім того, підготовкою айтішників можна займатись професійно на комерційній основі...

9

Re: Як стати ментором?

P.Y. написав:

(коли Ви зразу заявляєте, що "я щось знаю, але обертаюсь на околицях" і "якщо мій студент чогось там досягне то не моя заслуга", довіра падає та і студент думаю, нащо мені такий викладач)

Якщо я стверджуватиму, що зі своїх 36 років 40 я пропрацював в ІТ і за цей час паралельно встиг підготувати сотню-другу провідних спеціалістів, це теж не додасть мені авторитету. Поки що не можу похвалитися серйозними досягненнями в цьому напрямку (бо інакше для чого мені ваші поради?), а тому подаю ситуацію як вона є.

Ні, не правильно. Ви плутаєте поняття авторитету і досвіду. Якщо вчитель математики в 1-3 класі школи не вивчив сотню нобелівських лауреатів менш авторитетним він не стає.

P.Y. написав:

Питання: звідки брати авторитет, коли приводу для нього початково нема (не брехати ж?)?

Я думаю Вам теж не буде приємно навчати людину, яка прийшла з мотивацією - мамка заставила, але воно мені нах не треба. Або всі стають айтішниками і я прийшов, але воно мені знов ж таки нафіг не треба.

Чому ж, якщо знайти підхід, це навіть цікавіше, ніж навчати когось, хто й без моєї допомоги впорається не гірше.

Брехати не треба, треба обозначити що Ви вмієте/знаєте і то просувати, краще імхо написати "я класно розбираюсь конкретно в цьому, цьому і цьому. І можу розібрати і Вас" ніж "я обертаюсь на околицях айті".

Ментор має вказувати стежку для студента (який в силу відсутності досвіду, який є у Вас, не може ту стежку сам побачити), ну і консультувати по незрозумілим питанням (теж конкретним, наприклад чому саме в константу писати не можна).

10

Re: Як стати ментором?

"чому саме в константу писати не можна"
Для цього є документація. Якщо "менторований" не в змозі навчитись нею користуватись і натомість очікуватиме, що найелементарніші речі йому щоразу пояснюватиме лектор/ментор/тощо - йому справді слід задуматись про "вийти з ІТ", задля суспільного блага.

11

Re: Як стати ментором?

Кодіть цікаві розробки і буде вам авторитет.

Подякували: Arete, 221VOLT, leofun01, voland4

12 Востаннє редагувалося P.Y. (29.08.2016 15:01:56)

Re: Як стати ментором?

0xDADA11C7 написав:

Кодіть цікаві розробки і буде вам авторитет.

Проблема в тому, що без належного піару кодинг цікавих розробок лишається цікавим переважно для самого розробника. А без зовнішнього фідбеку поступово втрачається цінність цих розробок і для нього самого (втім, це вже окрема тема).

Подякували: VTrim, cheappi386, leofun013

13

Re: Як стати ментором?

Кхм... Це ще я якось бовкнув "Хочу вивчитись на директора школи" (мабуть в класі восьмому =)...

Не шукайте залежностей від інших людей, не заганяйте себе в рамки зобов'язань перед іншими людьми.

* Комусь може стати в нагоді ваш досвід? Прекрасно, - дайте пораду на форумі.
* Можете написати цілу публікацію по якійсь темі? Прекрасно, - напишіть її! Зав'язалась цікава дискусія, потягнулись до вас люди після цього? Прекрасно, - ви педагог!
* Не тягнуться до вас люди? - Йдіть далі і не вважайте це власним мінусом, шукайте себе в тому, що вам цікаво, а не в тому, що комусь у вас щось цікаво.

Подякували: leofun011

14

Re: Як стати ментором?

Називайте це як хочете — ментор, викладач, репетитор і т.п. У будь-якому разі, йдеться про програмування на системі «людина», яку треба підготувати до виконання програмістських задач. З одного боку, я реально ненавиджу цей тип машин через складність нормальної взаємодії з ними та відсутність адекватної документації. З іншого — я змушений з ними взаємодіяти, бо будь-яка форма самореалізації так чи інакше вимагає визнання моїх досягнень цими невдячними машинами. Чому саме викладацька діяльність? Тому що будь-яка інша робота все одно вимагає соціальних навиків, щоб на неї пробитись. Крім того, викладацтво відкриває можливість донести іншим і якісь власні ідеї, що для мене також важливо — порівняймо це з положенням комерційного кодера нижчого рангу, якому складно зробити зайвий крок за межі ТЗ.

15 Востаннє редагувалося Юра_Максименко (30.08.2016 15:18:42)

Re: Як стати ментором?

Chemist-i написав:

Ну що, все просто,

По перше: мати авторитет;

Оце правда так правда! Ви дійсно розумієте!


(коли Ви зразу заявляєте, що "я щось знаю, але обертаюсь на околицях" і "якщо мій студент чогось там досягне то не моя заслуга", довіра падає та і студент думаю, нащо мені такий викладач).

Отут таки щось не те. Можна заявляти а можно й ні. При повазі до друга або/і вчіника Вигадувати або тим більш брехати не треба, загалом це неповага й до себе й до товарища.
Менше слів більше справи - вчіть та й все, не дуже себе розписуйте. Просто вчіть, і послідуючі шаги нарисуються самі.

Наприклад я прйшов на футбольний майданчік, зустрів друга. Просто у порядку гри почінаю навчати, показую, розповідаю. Як обводити ну й все таке іше. Нияких попередних домовленостей. І друзі навчаються! І гарно навчаються. Думаю саме те, буде, саме майже будь-якому мислимому випадку.

16

Re: Як стати ментором?

Ну тоді починайте вже щось викладати для віртуальних слухачів, якщо вам так хочеться. Напишіть публікацію. Хочете більшого? Придумайте власну програму, за якою ви будете навчати інших, і вперед!

17

Re: Як стати ментором?

Добре, не будемо відволікатись на мої плачі про авторитет та соціалізацію.

Більш загальне питання: як змусити студента працювати?
Типова ситуація на типових курсах: в перші тижні всі чи більшість старанно працюють над домашнім завданням, роблять чи, принаймні, намагаються зробити все, що було задано. З часом інтерес згасає, і під кінець навіть найуспішніші й найстаранніші починають відлинювати від роботи.
В чому причина, і як цьому запобігти?

18

Re: Як стати ментором?

ktretyak написав:

Ну тоді починайте вже щось викладати для віртуальних слухачів, якщо вам так хочеться. Напишіть публікацію. Хочете більшого? Придумайте власну програму, за якою ви будете навчати інших, і вперед!

З попереднього мого досвіду можна зробити висновок, що краще ніякої діяльності, ніж діяльність з негативним результатом. Одна справа, якщо я просто коджу для себе й роблю зі своєю програмою все, що мені подобається, і зовсім інша — якщо я намагаюсь чомусь навчити живу людину (від успіхів якої безпосередньо залежить моя репутація викладача — тобто, взагалі не лишається простору для експериментів з навчальними методиками, я можу або робити все правильно й отримати позитивний результат, або робити неправильно й отримати негативний результат, після чого навряд чи хтось ще захоче стати жертвою мого «менторства»). Моєю помилкою була відсутність чіткої методики викладання. Доки я не бачу чіткої картини, як це слід робити, починати майже нема сенсу.

19 Востаннє редагувалося Дмитро-Чебурашка (05.09.2016 20:13:06)

Re: Як стати ментором?

Ви самі завжди вчітєся.  Вчіться вчити. Ніхто не народжується досконалим. Ми вчимося ходити, п'яте, десятє.. Обов'язково, обов'язково, ви і самі вчитеся, коли навчаєте когось. Будьте спокійні і впевнені. Ні про що не турбуйтеся.
  Хто такий ї?

20

Re: Як стати ментором?

Літера з «очима», що має стимулювати параноїдальні симптоми.

Як можна бути впевненим, коли ні в чому не впевнений?